Tuinieren als hobby: wat zijn de gezondheidsvoordelen?

Voordelen , Tuinieren , Gezondheid | Gepubliceerd op 6 April 2018

De wetenschap is het er anno 2018 wel grotendeels over eens: bezig zijn in de buitenlucht doet een mens goed. Een onderzoeksrapport van de Britse National Health Service (NHS) wijst uit dat dit ook geldt voor hobbymatig tuinieren. Een wetenschappelijke studie, uitgevoerd door de Britse universiteiten van Westminster en Essex, bewijst bijvoorbeeld dat slechts dertig minuten per week doorbrengen in de tuin al een positief effect heeft op uw mentale gezondheid. Wij laten je zien wat de belangrijkste gezondheidsvoordelen van tuinieren zijn en waarom deze hobby een weldadige werking op lichaam en geest heeft.

Natuur doet ons goed

Hoewel velen onder ons tegenwoordig de betonnen stadsjungles als thuis hebben en veel tijd doorbrengen achter beeldschermen, zijn we nog altijd biologisch geprogrammeerd om te genieten van mooie landschappen, vergezichten en de bloemetjes en de bijtjes. Onderzoek heeft dan ook aangetoond dat buiten zijn in een groene omgeving op verschillende manieren bijdraagt aan de gezondheid en het geestelijk welzijn van mensen.

  • Actief zijn in de natuur vermindert stress en is dus een goede remedie tegen stressgerelateerde klachten als prikkelbaarheid, rusteloosheid en hartklachten. Bovendien stimuleert het de creativiteit, waarschijnlijk een van de redenen waarom de natuur altijd al een rijke inspiratiebron is geweest voor dichters en schrijvers.
  • De kans dat mensen duurzaam blijven bewegen, neemt toe in een groene omgeving. Dit voorkomt problemen als obesitas of een snel teruglopende mobiliteit bij ouderen.
  • Actief zijn in het groen stimuleert vaak de persoonlijke ontwikkeling en zingeving.

Tuinieren en gezondheidsvoordelen

Tuinieren is een van de leukste manieren om bezig te zijn in de buitenlucht. Genieten van uw zelf gepote en gestaag groeiende plantjes, actief bezig zijn om de tuin helemaal naar uw wensen in te richten, het is een dynamisch proces van creatie en groei dat voldoening schenkt. In de volgende paragrafen zetten we de belangrijkste concrete gezondheidsvoordelen van tuinieren voor u op een rij.

Stress verlichten met tuinieren

Verschillende studies hebben aangetoond dat actief bezig zijn in de tuin na een drukke dag op kantoor de hoeveelheid cortisol (een stresshormoon) flink doet afnemen. Hierdoor wordt ook het immuunsysteem sterker, waardoor de kans op ziektes en vervelende kwaaltjes afneemt. Een reguliere blootstelling aan zand, planten en andere natuurlijke elementen versterkt het afweersysteem nog eens extra.

Fysieke activiteit

Tuinieren is ook goed voor het lichaam. Zeker als u een grote tuin hebt, staat de combinatie van snoeien, het gras maaien, graven, planten poten en water geven, onkruid wieden en het tuinafval afvoeren garant voor een goede work-out. Bovendien is het een activiteit die mensen gemakkelijk volhouden omdat ze er plezier aan beleven. Dat komt onder meer omdat tuinieren afwisselend werk is en dus een stuk minder monotoon is dan het afwerken van een vast programma in de sportschool. Drie uur matig intensief tuinieren staat volgens bewegingswetenschappers al gelijk aan een uur buffelen in de sportschool. Zeker voor oudere mensen is tuinieren een prettige, niet overdreven zware manier om goed in conditie te blijven en de ledematen en spieren soepel, sterk en flexibel te houden.

Tuinieren tegen depressiviteit

Tuinieren helpt ook tegen zwaarmoedigheid. Het verhoogt de productie van het gelukshormoon serotonine, een van de redenen waarom diverse psychische aandoeningen onder meer worden behandeld middels tuinbouwtherapie. Of het nu gaat om de visuele aantrekkingskracht en verfrissende geur van bloeiende planten, de wisselwerking tussen planten en bestuivers, de hoge lichtniveaus van een zonovergoten tuin (die binnen niet na te bootsen is) of het tevreden gevoel dat ontstaat bij het verbouwen van uw eigen voedsel, bezig zijn in de tuin prikkelt de zintuigen en stimuleert gevoelens als vertrouwen en tevredenheid.

Tuinliefhebbers eten gezonder

Ook het voedingspatroon wordt vaak positief beïnvloed door tuiniersactiviteiten. Mensen die tuinieren, zeker als ze ook nog een eigen moes- of volkstuin hebben, eten meestal gezonder dan hun leeftijdsgenoten die weinig tijd in de tuin en buitenlucht doorbrengen. Tuinders eten gemiddeld bijvoorbeeld meer fruit en verse groenten. Daarnaast krijgen ze ook vooral voedsel binnen dat puur natuur is omdat het niet bespoten is met chemicaliën.

Tuinieren tegen dementie

Tuinieren is ook goede hersenvoeding. Studies naar het voorkomen van dementie laten bijvoorbeeld zien dat dagelijks of regelmatig tuinieren het risico op dementie aanzienlijk (met 36 tot 47 procent) verkleint. De reden: tuinieren stimuleert leren, spreekt het probleemoplossend vermogen van het brein aan en prikkelt het sensorisch bewustzijn. Dit cumulatieve effect op diverse hersenfuncties maakt van tuinieren dus een effectieve vorm van hersenvoeding.

Vitamine D

De meeste van onze vitaminen halen we uit voeding. Dat geldt echter niet voor vitamine D. Dit vitaminetype wordt vooral geleverd door de zon. Vitamine D is onder meer een wapen tegen fysieke aandoeningen als reumatoïde artritis, osteoporose en bepaalde vormen van kanker. Omdat tuinieren je (en meestal met goed weer) naar buiten brengt, profiteert u optimaal van de rijkelijk aangeleverde doses vitamine D. Zorg er wel voor dat u goed smeert of bedekkende kleding draagt bij een zeer hoge zonintensiteit. Te veel blootstelling aan uv-licht vergroot namelijk het risico op huidkanker.